Saturday, October 19, 2013

Teks dan Makna dalam Drama Melayu Moden oleh Solehah Ishak

Dalam genre drama, teks muncul dalam bentuk skrip. Skrip memperaga sebahagian daripada rasa dan makna yang ingin disampaikan oleh dramatis. Selebihnya adalah dalam persembahan/pementasan.

Terdapat tiga bentuk dalam memberi makna drama:
1. Bentuk deklaratif
2. Bentuk imperatif
3. Bentuk interogatif
Pada pandangan saya, teks yang berbentuk deklaratif memberi makna secara direct kerana intipati teks adalah secara terang-terangan. Jika ia dipersembahkan/dipentaskan, ia juga akan mudah untuk difahami tahap pemikiran mereka belum lagi dapat mentafsir makna yang simbolik/berkias/absurd. Misalnya drama Upin Ipin yang sangat ringkas dan jelas hingga memberi kesan menghiburkan disamping pengajaran didalamnya.

 
Bagi teks yang berbentuk imperatif, teks adalah tergantung tanpa ending/kesimpulan dengan harapan pembaca boleh memikirkan segala kemungkinan-kemungkinan yang berlaku walaupun tanpa pengakhiran cerita. Jika dalam persembahan, drama seperti ini juga tidak mengemukakan kesudahan cerita. Sebagai contoh drama 'Anugerah dendam yang terindah' yang tidak memberikan 'ending' bagi hubungan watak utama dan mengatakan jika ada jodoh mereka akan bersama nanti. Audiens boleh memikirkan sendiri kemungkinan-kemungkinan bagi drama ini mengikut persepsi masing-masing.



Bagi teks yang berlapis-lapis ceritanya (seperti cerita dalam cerita, mimpi dalam mimpi dsb) atau bermain dengan makna tersirat, tahap literasi amat penting kerana hanya mereka yang berkebolehan (well educated) khusunya dalam bidang drama atau ilmu kesusasteraan betul-betul boleh memahami dan mempunyai kemahiran dalam menilai sesebuah teks mahupun dalam persembahan. Jika dalam persembahan, mereka ini lazimnya orang yang tahu apa fungsi setiap pergerakan/dialog/interaksi itu. Teks dan persembahan seperti ini walaupun susah untuk difahami, tetapi bila dapat difahami sepenuhnya, ia akan memberi kesan yang amat mendalam.



Kesimpulannya, sesebuah drama perlu memberi makna kepada pembaca/audiens untuk membuktikan persembahan/pementasan itu dapat difahami, dihayati dan diterima bukan sebagai satu teks/persembahan yang kosong.


No comments:

Post a Comment